Dzieci z grupy Tygrysków w dniach 21 – 25.10.2024r. realizowały projekt edukacyjny „Marchewkę zjadamy, bo o swoje zdrowie dbamy”. Celem projektu było kształtowanie świadomości zdrowotnej i wyrabianie właściwych nawyków żywieniowych.
Rozpoczynając projekt przygotowaliśmy siatkę tematyczną dotyczącą obecnego zasobu wiedzy „Co już wiem?” oraz wspólnie z dziećmi ustaliliśmy „Czego chcemy się dowiedzieć?”.
W poszukiwaniu marchewek wyszliśmy do pobliskiego sklepu. Pani ekspedientka opowiedziała dzieciom w jaki sposób marchewki trafiają do sklepu i co trzeba zrobić, żeby je kupić. Dzieci doskonale bawiły się przy piosence „Urodziny Marchewki”. W kolejnym dniu dzieci wspólnie z rodzicami przyniosły marchewki, które układały w koszach w naszej sali. Poznawaliśmy marchewkę wszystkimi zmysłami: wzrokiem, dotykiem, węchem i smakiem podczas degustacji umytych i obranych marchewek. Dzieci sprawdzały za pomocą pasków, „Czy wszystkie marchewki są takiej samej długości?”. Podczas zabawy ruchowej przeskakiwały przez „marchewkową drabinkę”. Jako eksperta zaprosiliśmy do naszej sali Panią intendentkę, która opowiadała dzieciom o wartościach odżywczych marchewki, źródłach witamin i możliwościach jej wykorzystania w kuchni podczas przygotowywania różnych potraw. Dzieci miały możliwość próbowania marchewki w różnej postaci: pokrojonej w paski, kółeczka i kwiatki. Dowiedziały się, że z marchewki można zrobić chipsy, makaron i mus. Wspólnie z ekspertem wykonały trzy rodzaje musów: marchewkowo – jabłkowy, marchewkowo – bananowy i marchewkowo – gruszkowy. Podczas zabawy ruchowej ćwiczyły równowagę przenosząc marchewkę na tacy. Doskonale bawiły się podczas gry matematycznej „Nakarm królika” z wykorzystaniem marchewek i kostek. Przeliczały marchewki liczebnikami głównymi i porządkowymi, aby dowiedzieć się który królik dostał więcej marchewek. Tygryski sprawdzały w jaki sposób powstaje kolor pomarańczowy mieszając farby (czerwoną i żółtą), a następnie malowały marchewkę. Podsumowaniem projektu był „Mini quiz”, w którym dzieci wykazały się ekspertami w dziedzinie marchewki i otrzymały odznakę „Przyjaciel marchewki”.
Zajęcia i zabawy prowadzone metodą projektu sprzyjały nabywaniu przez dzieci nowych doświadczeń, nowej wiedzy, rozbudzały aktywność, umiejętność współpracy i współdziałania, pobudzały do samodzielnego dochodzenia do wiedzy. Należy podkreślić, że wszystkie działania były dla dzieci przede wszystkim wspaniałą zabawą i dały im wiele radości.